200 فاکتور سئو سایت ( آپدیت 2020 )

0 1,799

فاکتورهای مربوط به دامنه

200 فاکتور سئو سایت

1.طول عمر دامنه


مت کاتز در این باره می گوید:

((تفاوت دامنه‌ای که شش ماه از زمان ثبت آن می‌گذرد با دامنه‌ای که یکساله است چندان زیاد نیست.))

به عبارت دیگر، گوگل به سن دامنه اهمیت داده ولی مقدار آن چندان زیاد نیست


2.به کاربردن کلمه کلیدی دردامنه


استفاده از کلمات کلیدی در دامنه شاید تأثیر زیادی در سئو سایت نداشته باشد، اما همچنان به عنوان یک سیگنال مرتبط برای گوگل عمل می‌کند. مهم تر از همه این است که گوگل، کلمات کلیدی که در نام دامنه وجود دارند را به صورت برجسته نمایش می‌دهند. بنابراین برای موتورهای جستجو قابل اهمیت می باشد.


3.اولین کلمه دامنه، کلمه کلیدی


دامنه‌ای که با کلمه کلیدی شروع می‌شود، نسبت به دامنه‌هایی که با کلمه کلید شروع نمی شوند و یا در آن ها هیچ کامه کلیدی وجود ندارد، یا کلمۀ کلیدی آن ها در آخر یا وسط دامنه است، یک سرو گردن بالاتر می باشند.


4.مدت زمانی که از ثبت دامنه گذشته است


یکی از کارشناسان گوگل در این باره می گوید:

دامنه های با ارزش از نظر گوگل آن هایی به حساب می آیند که اغلب چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند و به زودی از طرف صاحبان وب سایت منقضی نمی شوند. دامنه هایی که ارزش کمی دارند، خیلی کم پیش می آید که بیش تر از یک سال مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین گوگل تاریخ انقضای یک دامنه را به عنوان یک فاکتور ارزش دهی و اعتبار سنجی مد نظر خود قرار داده است.


5.کلمات کلیدی در ساب دامین


بر اساس گزارشات سایت موز که نتیجه تحقیقات در سال 2011 می باشد، استفاده از کلمات کلیدی در ساب دامین یا زیر دامنه تاثیر به سزایی در سئو سایت دارد.


6.تاریخچه دامنه


گاها پیش آمده تا گوگل سابقۀ تاریخی برخی از سایت هایی که قبلا متعلق به اشخاص دیگری بودند، را آپگرید کرده و از نو به روز رسانی می کند. این امر باعث می شود تا لینک‌هایی که به دامنه ارجاع داده شده بودند، از بین بروند. در مواردی هم ممکن است جریمه گوگل از مالک قبلی دامنه به شخص جدید انتقال داده شود.


7.دامنه یک سایت دقیقا همان کلمه کلیدی هدف باشد (EMD)


Exact Match Domain یا دامنه دقیقا یکسان با کلمه کلیدی است مانند SEO.COM

هنگامی که نام دامنه دقیقا همان کلمه کلیدی هدف باشد، گوگل به راحتی برند و نوع کسب و کار شما را به خوبی درک می کند.  برای سایت‌های ضعیف زیاد، این مورد به آن ها کمک زیادی نمی کند و بیشتر به درد سایت های با کیفیت بالا می خورد و یک امتیاز برای این سایت ها به حساب می آید

8.اطلاعات دامنه خصوصی است یا عمومی


خصوصی یا عمومی بودن اطلاعات دامنه وبسایت شما می تواند در سئو سایت تاثیر به سزایی داشته باشد. هنگامی که برای خود دامنه ای ثبت کرده اید، اطلاعات شما در سایت WhoIs به عنوان صاحب دامنه ثبت می گردد. حال شما می توانید این اطلاعات را در وضعیت عمومی و یا خصوصی قرار دهید، خصوصی کردن اطلاعات برای گوگل شک بر انگیز است و برای آن غیر طبیعی می باشد. با این کار گوگل پی می برد که شما اطلاعاتی را از آن مخفی کرده اید، مت کاتز در این باره می گوید:

زمانی که اطلاعات WhoIs  آنها را بررسی کردم، همه آنها دارای سرویس محافظت خصوصی بودند. این پرایوت کردن اکانت WhoIs به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی که چند فاکتور این‌ چنینی کنار یکدیگر قرار بگیرند، ممکن است کمی غیر عادی به نظر برسد.


9.جریمه شدن مالک دامنه


اگر گوگل بفهمد شخصی از روش های کلاه سیاه استفاده می کند و یا به عنوان اسپمر شناخته گردد، بقیه دامنه هایی که متعلق به این شخص است را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می دهد. این‌جا برای شما کاربران مشخص می شود که چقدر اطلاعات دامنه برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.


10.دامنه سطح کشوری


در هر کشوری استفاده از دامنه هایی که در محدوده همان کشور استفاده می شوند، ارجح تر هستند، برای مثال برای کشور ایران از دامنه هایی با پسوند ir استفاده می کنند. استفاده از این دامنه ها در سطح جهانی تاثیر چندانی ندارند

فاکتورهای مرتبط با صفحه


11.استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان


استفاده از تگ عنوان یکی از بخش های مهم محتوای سایت محسوب می شود. استفاده از کلمه کلیدی تگ عنوان می‌تواند یک سیگنال قوی برای گوگل ارسال کند. یکی از فاکتورهای مهم در on page seo محسوب می شود.



12. شروع تگ عنوان با کلمه کلیدی


استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان برای گوگل امتیاز مثبتی محسوب می شود. و بهتر آن است که این کلمه کلیدی در ابتدای تگ عنوان استفاده شود. بر اساس تحقیقات سایت موز تگ عنوانی که با کلمه کلیدی شروع می شود، از تگ عنوانی که کلمه کلیدی در وسط و یا انتهای آن قرار دارد، از نظر گوگل بهتر می باشد. در نمودار زیر این موضوع نشان داده شده است:


13.در تگ توضیحات یا متا از کلمه کلیدی استفاده شود


در سال های جاری این فاکتور از معیارهای مهم سئو داخلی محسوب شده است و استفاده از کلمه کلیدی در تگ متا باعث می شود تا کاربران روی لینک شما بیشتر کلیک کرده و ترافیک ورودی از چشم گوگل پنهان نشود. اگر توضیحات متا با کلمه کلیدی شروع شود گوگل به اهمیت کلمات هدف شما پی می برد و در لیست نتایج خود نمایش می دهد.


14.استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1

استفاده از این تگ عنوان نوع فعالیت و موضوع سایت شما را برای صفحات مختلف مشخص می کند. استفاده از کلمات کلیدی هدف در تگ H1 باعث می شود تا گوگل موضوع اصلی صفحات سایت شما را درک کند. جدول زیر به اهمیت این موضوع اشاره دارد:


15.کلمات کلیدی در متن به کار رود


اگر در متن خود از کلمات کلیدی استفاده کنید، به گوگل موضوع محتوای صفحه خود را می فهمانید. گوگل درک می کند که درباره کلمه کلیدی خود صحبت می کنید. فقط در هنگام استفاده از کلمات کلیدی سعی کنید زیادی روی نکنید. استفاده بیش از حد از کلمه کیدی ممکن است نتیجه ای معکوس داشته باشد. همچنین با این کار ممکن است از طرف گوگل سایت اسپمی شناخته شوید. در سئو سایت این مورد از فاکتورهای اصلی هر صفحه به شمار می رود.


16. طول محتوا، از فاکتورهای مهم

هرچه طول محتوایی صفحه بیشتر باشد، گوگل می فهمد که شما ابعاد گستره تری از موضوع سایت خود را پوشش می دهید و برای ارزش و اعتبار در نظر می گیرد. یکی از الگوریتم های جدید گوگل این است که محتوای های با  طول زیاد را نسبت به محتواهای کوتاه و سطحی تر تشخیص داده و سعی می کند صفحاتی که طول محتوای آن ها بیشتر می باشد، در لیست نتایج خود قرار دهد. در رابطه با طول محتوای صفحات سایت و اهمیت آن در سئو سایت جدول زیر از سایت موز در نظر گرفته شده است:

17.فهرست مطالب

این مورد معمولا بعد ازH1 قرار می گیرد. فهرستی از مطالب صفحه شما که قرار است توسط کاربران خوانده شود قرار می گیرد. با این کار نه تنها گوگل بهتر محتوای شما را درک کرده، بلکه کاربران سایت در ابتدای صفحه متوجه خواهند شد که درباره چه موضوعاتی می خواهند مطلب بخوانند.

18.چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمه کلیدی، در واقع نسبت تعداد کلمات کلیدی به تعداد کل کلمات متن است.چگالی کلمات کلیدی از منظر الگوریتم های گوگل نسبت تعداد کلمات کلیدی استفاده شده در متن به تعداد کل کلمات متن است. گرچه بسیاری از وب مستران در ابتدا فکر می کنند که این مورد عامل مهمی در رتبه بندی نیست، ولی گوگل گاهی اوقات برای درک موضوعات صفحات شما از تراکم کلمات کلیدی استفاده می کنند. ممکن است استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می تواند به سایت شما آسیب بزند. بنابراین نتیجه می گیریم چگالی کلمات کلیدی در محتوای صفحات از فاکتورهای مهم سئوسایت محسوب می شود.

19.استفاده از LSI در محتوای صفحات

LSI  چیست؟

 موضوعات نزدیک و مرتبط به عبارت جستجوشده که گوگل در پایین صفحه نتایج به شما پیشنهاد می‌دهد، LSI نام دارد.

 این مورد به موتورهای جستجو از جمله گوگل می فهماند که مفهوم واقعی کلماتی که چند معنی دارند را بفهمند. کلمۀ Apple که هم نام بزرگترین برند جهان در زمینه فناوری اطلاعات است و هم نام یک میوه. حالا گوگل کلماتی مرتبط مثل فناوری، استیوجابز و … را در محتوا می‌بیند و این طور به موضوع صفحه شما پی می برد. LSI ها به درجه کیفی محتوای صفحه مربوط می شوند

20.وجود کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان و تگ متا

همانند محتوای صفحه، هنگامی که از کلمات کلیدی LSI در تگ عنوان یا تگ توضیحات استفاده می شود، گوگل می تواند کلماتی که چند معنی دارند را تشخیص داده و به اهمیت موضوع صفحه شما دسترسی داشته باشد.

21.سرعت بارگذاری صفحات از منظر HTML

از مهم ترین عوامل در سئو داخلی سایت سرعت بارگذاری صفحات وبسایت می باشد. در همه موتورهای جستجو این فاکتور از عوامل مهم به شمار می رود. الگوریتم های گوگل به صورت هوشمندانه ای سرعت صفحات را بررسی می کنند. این الگوریتم ها به گونه ای طراحی شده اند که حجم تصاویر و کدهای نوشته شده را به طور دقیق بررسی می کنند.

22.سرعت بارگذاری صفحات سایت از منظر گوگل کروم

برخی اوقات ممکن است گوگل بر اساس داده های کاربری شما در گوگل کروم سرعت سایت های مختف را بررسی کند. از این طریق می‌تواند اندازه بگیرد که سایت شما برای کاربر سریع است یا خیر.

23.استفاده از AMP)Accelerated Mobile Pages)

AMP مخفف  Accelerated Mobile Pages یک فریم‌ ورک کدنویسی است که توسط گوگل معرفی شده است و به سایت شما کمک کرده است تا در نسخه گوشی از سرعت بالایی برخوردار باشد. سایت شما با استفاده از AMP می‌تواند در نسخه موبایل رتبه بهتری بگیرد.

24.ارتباط محتوا با  عبارت جستجو شده

آیا محتوای صفحه شما با چیزی که در عنوان صفحه مطرح کردید، منطابقت دارد؟؟ آیا کاربری که موضوع صفحه شما را جستجو کرده، پاسخ سوال خود را دریافت می‌کند؟ صفحه شما برای کاربران باید به گونه ای باشد که نیاز کاربران را رفع کند و پاسخ تمامی سوالات خود را از صفحه وارد شده پیدا کنند. موضوع صفحات باید با محتوای آن هماهنگی کامل داشته باشد. برای مثال هر محتوای متنی، عکس، ویدیو و یا غیره که می خواهید استفاده کنید، با موضوع صفحه ارتباط کامل داشته باشد.

25.الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار یکی از الگوریتم های هوشمند گوگل محسوب شده است. این الگوریتم به طور هوشمندانه تر و فراتر از کلمات کلیدی معنای محتوای صفحات شما را مورد بررسی قرار می دهد. با استفاده از این الگوریتم نتایج بهتری از جستجوهای شده توسط کاربران حاصل می شود.

26.به هیچ وجه از محتوای تکراری استفاده نکنید

محتواهای تکراری برای گوگل اصلا قابل تعریف نمی باشد. سایت هایی که از محتوهای تکراری استفاده می کنند، به عنوان اسپم شناخته می شوند. استفاده از محتوای تکراری تاثیری منفی در رتبه بندی سایت دارد.

27.از تگ کنونیکال استفاده کنید Rell=canonical

اگر محتوایی مشابهش در صفحات دیگر وبسایت شما موجود باشد، می توانید برای جلوگیری از خطر کپی برای آن صفحات از تگ کنونیکال استفاده کنید. کنونیکال اجازه نمی‌دهد که گوگل شما را به خاطر محتوای تکراری جریمه کند.

28.بهینه سازی تصاویر و ویدیوها

بعد از بارگذاری تصاویر در وبسایتتان حتما حجم این عکس ها را کم کنید. سعی کنید تمامی موارد نام فایل، ویژگی متن جایگزین، عنوان عکس و سایر موارد سعی کنید از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. این کارسیگنال مثبتی برای رتبه‌بندی به گوگل ارسال می‌کند.

29.به روز رسانی مطالب سایت

محتوای به‌روز شده برای الگوریتم های گوگل اهمیت زیادی دارند. به خصوص محتواهایی که در جستجوها به زمان حساس می باشند. معمولا محتواهایی که در بازه زمانی خاصی جستجوی زیادی دارند، باید سریعا به روز رسانی شوند. گوگل با انتشار الگوریتم فرشنس (Freshness) نشان داد که اهمیت زیادی برای این عمل قائل است.

30.مقدار به روز رسانی محتوای صفحات وبسایت

معمولا مقدار ویرایش‌ و تغییرات مطالب از این مورد محسوب می شود.این معیاری برای نو بودن مطالب صفحه است. به روز رسانی مطالب باید بر اساس آپدیت کامل، یا اضافه و حذف بخشی از محتوای صفحات می باشد. تغییر یک یا چند کلمه تاثیر زیادی در رتبه بندی ندارد

31.تاریخ آپدیت صفحات سایت نیز مهم است

این سوالات در اینجا مطرح است. صفحات هر چند وقت یکبار به روزرسانی شده است؟ روزانه، هفتگی یا سالانه؟ به عنوان یکی از فاکتورهای جدید به روز رسانی مکرر صفحات تاثیر مهمی در سئو سایت دارند.

32.برجسته کردن کلمات کلیدی

استفاده از  کلمات کلیدی در 100 کلمه اول محتوا باعث می شود تا گوگل موضوع صفحه را درک کند و بفهمد که این محتوا درباره چیست. با این عمل این صفحه در آن کلمه کلیدی در لیست نتایج گوگل قرار خواهد گرفت. برای برجسته کردن کلمات کلیدی می توانید آن ها درون تگ های H2 وH3 قرار دهید، یا می توانید کلمه کلیدی را در متا دیسکریپشن قرار دهید.

33.قرارگیری کلمات کلیدی در تگ H3 و H2

استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H2 و H3 می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در مرتبط بودن سایت با کلمه کلیدی شما وبسایتتان باشد.

34.لینک های خروجی از کیفیت بالایی برخوردار باشند

در این جا کیفیت معنای گسترده ای دارد. شما می تواند در لینک کردن متدهای مختلفی را مد نظر داشته باشید. برخی از وب مستران فکر می کنند که با لینک کردن به سایت های خارجی می توانند لینک های با کیفیتی دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید از سایت search engine بازدید بفرمایید.

35.موضوعی که برای لینک های خارجی در نظر می گیرید، چیست

گوگل ممکن است از محتوای سایتی که شما به آن لینک داده‌اید، برای یافتن سیگنال برای پی بردن به موضوع سایت شما استفاده کند، به عنوان مثال؛ اگر صفحه‌ای دارید که در مورد پوشاک است، لینک دادن به صفحات مرتبط با سحوزه ساختمانی مفید نخواهد بود.

36.دستور زبان و املا

استفاده صحیح از دستور زبان که شامل گرامر و املا هستند، یکی از نشانه‌های کیفی محتوای صفحات است. هرچند که مت کاتز در سال 2011 این موضوع را به طور کامل تأیید نکرد.

37.محتوای نو یا اورجینال

اگر محتواهایی که برای صفحه خود در نظر دارید، اورجینال باشد و توسط خودتان تولید شده باشد، یک سیگنال قوی از منظر گوگل به حساب می آید. اگر از یک سایت ایندکس‌شده کپی کرده باشید نمی‌تواند همچون محتوای اصلی و اورجینال رتبه‌ای برایتان به دنبال داشته باشد.

38.Mobile Friendly یا بهینه برای موبایل

طبق الگوریتم های گوگل، سایت ها باید برای موبایل نیز بهینه شوند، به این سایت ها موبایل فرندلی می گویند. معمولا این سایت ها از منظر گوگل دارای ارزش و اعتبار بیشتری هستند.

39.قابلیت استفاده برای گوگل

معمولا سایت ها باید از منظر گوکل به گونه ای باشند که کاربران بتوانند با موبایل به راحتی از سایت استفاده کنند.  الگوریتم Mobile First Index از سوی گوگل برای این کار طراحی شده است. و سایت هایی که قابلیت استفاده با موبایل را دارند، از طرف این الگوریتم صاحب امتیاز هستند.

40.استفاده از محتوای تکمیلی مفید

بر اساس راهنمای رتبه‌بندی گوگل، محتوای تکمیلی مفید یکی از مواردی است که کیفیت سایت و صفحات وبسایت را می توانید با استفاده از محتوای تکمیلی مفید پیاده سازی کنید. مبدل‌های ارز، ماشین حساب و دستورالعمل‌های تعاملی نمونه‌هایی از محتوای تکمیلی مفید به حساب می آیند.

41.از ایجاد محتوای مخفی در پشت تب ها اجتناب کنید

محتوای صفحه نباید به گونه ای باشد که کاربران با کلیک کردن بر روی تب ها آن ها را مشاهده کنند، این گونه محتواها از جانب گوگل ایندکس نمی شوند.

42.تعداد لینک های خروجی

استفاده بیش از حد از لینک های خروجی dofollow می تواند اثر مخربی بر سایت شما داشته و شما از نظر گوکل یک سایت اسپم شناخته شوید. بنابراین سعی کنید به تعداد بهینه در سایت های دیگر لینک سازی کنید تا آسیب نبینید.

43.استفاده از عناصر چند رسانه ای در محتوای صفحات

استفاده از تصاویر، فیلم و سایر عناصر رسانه ای باعث می شود تا محتوای سایت شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد. استفاده از این عناصر یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت محسوب می شود.

44.تعداد لینک های داخلی برای یک صفحه

هرچه به یک صفحه از صفحات دیگر لینک های داخلی داده شود، ارزش و اهمیت آن صفحه نزد گوگل بیشتر می شود. گوگل اعتبار زیادی برای این گونه صفحات در نظر می گیرد.

45.کیفیت لینک های داخلی یک صفحه

در لینک سازی داخلی سعی کنید از صفحاتی لینک بگیرید که رنک بالایی دارند. برای این منظور از صفحاتی لینک بگیرید که اعتبار صفحه بالایی دارند، در این صورت کیفیت لینک های داخلی بالا می باشد. این لینک ها تاثیر بالایی دارند.  

46.لینک های شکسته سیگنالی منفی است

آدرسی که برای لینک ها در نظر می گیرند، اگر حذف شده باشد یا تغییر کرده باشد، لینک شکسته نام دارد. معمولا با ورود به لندینگ پیج ارور 404 اتفاق می افتد. وقتی تعداد لینک‌های شکسته در یک صفحه زیاد باشد، گوگل فکر می‌کند که این سایت به حال خود رها شده است و ساختار نامنظمی دارد و همین مسئله تاثیر منفی در پیج رنک شما دارد. یکی از فاکتورهای کیفی در محتوای صفحات به شمار می روند.

47.سطح خواندن باید چطور باشد؟

گوگل سطح خواندن صفحات را به خوبی تخمین می زند و باید سطح خواندن به گونه ای باشد که سیگنال منفی از سوی گوگل برای سایت ایجاد نکند. مشخص نیست که گوگل از این اطلاعات چه استفاده ای می کند. برخی از افراد معتقدند که اگر سطح خواندن مبتدی باشد به رتبه‌بندی بهتر سایت کمک می‌کند زیرا برای همه افراد قابل فهم است، اما برخی دیگر این تئوری را رد می‌کنند.

48.لینک های وابسته نباید در یک صفحه زیاد باشد

لینک های وابسته به طور مستقیم به سایت شما آسیبی وارد نمی کند ولی اگر تعداد آن زیاد باشد، ممکن است تاثیری منفی در رتبه بندی سایت داشته باشد. الگوریتم گوگل توجه ای ویژه ای به سیگنال های با کیفیت دارد تا مطمئن شود شما یک سایت وابسته نیستید.

49.خطاهای HTML

خطاهای HTML زمانی اتفاق می افتد که برنامه نویسی سایت به درستی انجام نشده باشد. این خطاها بیانگر آن است که کیفیت سایت شما پایین است. این موضوع چند سالی است که بحث برانگیز شده است ولی بیشتر سئوکاران معتقدند که سایتی که درست کدونویسی شده، رتبه بهتری در گوگل با گذشت زمان می گیرد.

50.اعتبار دامنه

اعتبار دامنه از فاکتورهای مهم در سئوسایت محسوب می شود. معمولا این فاکتور بیشتر در سئوخارجی نمایان است. اگر دو صفحه از همه نظر مثل هم باشند، صفحه ای که بر روی دامنه معتبرتر قرار دارد، رتبه بهتری نسبت به دامنه دیگر از منظر گوگل دارد. اعتبار دامنه به تعداد لینک هایی که از سایر دامنه ها دارد، تعیین می شود.

51.اعتبار صفحه

صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند (Page Authority) رتبه بهتری در گوگل می گیرند. اعتبار صفحات نیز به تعداد لینک هایی که از سایت های دیگر دارد، سنجیده می شود.

52.طول URL چگونه باشد؟

اگر طول URL بلند باشد، ممکن است به دیده شدن شما توسط خزنده های گوگل آسیب برساند. تحقیقات نشان داده‌اند که URL های کوتاه بیشتر در نتایج گوگل مشاهده شده‌اند.

53.مسیر URL

اگر صفحه‌ای آدرس URL آن به آدرس صفحه اصلی نزدیک‌تر باشد اعتبار بیشتری از منظر گوگل دارند.

54.ویراستاران انسانی

این فاکتور اگرچه مورد تایید گوگل نیست ولی این امکان را به وجود آورده تا حق انحصاری یک پتنت را ثبت کنید و به ویراستاران انسانی اجازه داده تا بر روی SERP دسترسی داشته باشند.

  

55.دسته بندی صفحات سایت

صفحاتی که در یک دسته‌بندی قرار گرفته‌اند جایگاه بهتری در رتبه بندی می‌گیرند؛  سعی کنید کلمات فرعی که با کلمه اصلی مرتبط هستند را در یک دسته قرار دهید. با این کار اهمیت کلمه اصلی برای گوگل مشخص خواهد شد. چون یک سیگنال مرتبط بودن برای گوگل ارسال می کنند. صفحه‌ای که در دسته‌بندی مرتبط خودش قرار می گیرد نسبت به صفحاتی که در طبقه‌بندی های غیر مرتبط قرار گرفته است، امتیاز  بیشتری از گوگل می گیرد.

56.استفاده از تگ ها

استفاده از برچسب ها باعث می شوند تا مرتبط بودن یک محتوا با یک موضوع خاص برای گوگل مشخص گردد و این سیگنال ارتباطی برای گوگل به سرعت فرستاده شود. بنابراین استفاده از تگ ها تاثیر مثبتی در رتبه بندی خواهند داشت. از تگ ها همچنین می توان برای لینک سازی لایه ای استفاده کرد که به سود کلمه اصلی است. با استفاده از تگ ها شما قادر خواهید بود، یک بخش از محتوا را به قسمت‌های دیگر یا مجموعه‌ای از محتواها مرتبط سازید.

57.کلمه کلیدی در URL

استفاده از کلمه کلیدی در URL یک فاکتور کوچک در سئوسایت است؛ اما با این وجود از موارد مهم محسوب می شود

58 .رشته URL

با رشته URL می توانید به گوگل بفهمانید که موضوع اصلی صفحه سایت شما درباره چیست، دسته بندی که در رشته URL صورت گیرد، توسط گوگل بهتر خوانده می شود.

59.استفاده از منابع 

استفاده از این مورد می تواند در کیفیت محتوای صفحه موثر باشد. همانگونه که می دانید در مقالات پژوهشی بزرگ به منابع و منابع استناد داده می شود. گوگل بیان می کند که در یک محتوا منابع آن بررسی می شود و اگر محتوایی مانند فیلم، عکس و یا متن دارای منبع باشد، برای آن سیگنالی مثبت در نظر می گیرد. استفاده از منابع و منابع می تواند در سئوسایت از موارد مهم به شمار رود.

60.استفاده از فهرست‌های شماره دار در محتوای صفحات

 لیست‌های شماره‌گذاری شده و فهرست ها درصفحات به کاربر کمک می کند تا محتوای صفحه را بهتر درک کند و کاربرپسند تر شود و در روان کاربر اثر خوبی داشته باشد. گوگل نیز محتوایی مرتب با شماره‌ها و نشانه‌ها را ترجیح می‌دهد. استفاده درست از این ویژگی می تواند تاثیر در رتبه بندی سایت داشته باشد.

61.ترتیب درست صفحات در سایت مپSITE MAP

ترتیب صفحات HTML در فایل سایت مپ بسیار مهم بوده و از فاکتورهای مهم سئو سایت محسوب می شود. برای توجه بیشتر گوگل به یک صفحه در فایل    Site Map.xmlبرای اینکه گوگل به یک صفحه بیشتر توجه کند، بهتر است در فایل sitemap.xml  آن صفحه اولویت بالاتری داشته باشد.

62.لینک‌های خروجی بیش از حد در محتوای صفحه

برخی از صفحات لینک‌های خروجی زیادی دارند که باعث می‌شود محتوا مبهم گردد و حواس خواننده از محتوای اصلی پرت گردد. استفاده از تعداد لینک زیاد اصلا مورد قبول گوگل نیست و سیگنالی منفی در پی خواهد داشت.

63. تعداد کلمات کلیدی فرعی برای رتبه‌بندی سایت

اگر برخی از صفحات بتواند در چند کلمه فرعی رتبه بگیرند، می تواند نشان دهنده آن باشد که کیفیت محتوا ارائه شده بالا می باشد. این فاکتور بر سئو سایت تاثیر بسزایی دارد. در سال های اخیر الگوریتم های گوگل هوشمند تر از قبل شده است.

64.عمر صفحه

اگرچه گوگل دنبال مطالب به روز و نو می باشد، ولی یک صفحه قدیمی که طی بازه های زمانی معین به روز رسانی می شود نسبت به یک صفحه جدید از اعتبار و ارزش بالاتری از منظر گوگل برخوردار است.

65. صفحه کاربرپسند

صفحاتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند، به خوبی به نمایش کاربران می رسد. کاربرپسند یا User Frienly بودن هم یکی از ویژگی‌های کیفی مهم صفحات HTML است.

66. دامنه های پارک شده سیگنالی منفی از سوی گوگل

وقتی یک سایت با چند دامین جداگانه و مختلف باز شود، دامنه پارک شده نام می گیرد. به روزرسانی گوگل در سال های جدید نشان داده که دامنه‌های پارک شده کمتر در نتایج نشان داده می‌شوند.

67. محتوای مفید

محتوای استفاده شده برای صفحات باید کاربر پسند باشد و نیاز کاربران را برآورده کند. الگوریتم های گوگل به راحتی فرق بین محتوای با کیفیت و بی کیفیت را تشخیص می دهند. سعی کنید محتوایتان همه شاخص های کیفی که نام بردیم داشته باشد و هم برای کاربر مفید باشد.

فاکتورهای مرتبط با سایت ها

68. داشتن محتوای منحصر به فرد که دارای ارزش بالایی است

گوگل بیان کرده که از جریمه کردن سایت‌هایی را که محتوای با ارزش، جدید و مفیدی را ارائه نمی‌کنند خوشحال است؛ خصوصاً سایت‌هایی که وابسته هستند. گوگل انتظار آن را دارد تا صاحبان دامنه مطلب نو و اورجینال تولید کنند.

69.راه اندازی صفحه ارتباط با ما

استفاده از این صفحات در کیفیت دهی به سایت نقش مهمی دارند. گوگل در سند کیفیت خودش بیان کرده، سایت‌هایی که اطلاعات تماس کاملی دارند نسبت به سایت‌هایی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، ترجیح می‌دهد. اطمینان پیدا کنید که این اطلاعات با داده‌هایی که در WhoIs وجود دارد، منطبق داده و نمره اعتماد به سایت ها می دهد.

70.اعتماد دامنه/ رتبه اعتماد چیست؟

بسیاری از سئوکاران و تحقیقات سایت موز بیان می‌کند که رتبه اعتماد یک فاکتور بسیار مهم و حساس در رتبه‌بندی گوگل به شمار می رود. با توجه به این‌که یکی از پتنت‌های گوگل با عنوان «نتایج رتبه‌بندی جستجو بر اساس اعتماد» ثبت شده، این مورد درست به نظر می‌رسد. دامنه‌هایی که برای کاربران مورد اعتماد هستند، در رتبه‌بندی گوگل جایگاه بهتری داشته و به مرور اعتبار بالایی از گوگل می گیرند.

71. معماری خوب سایت

معماری خوب و منظم در یک سایت باعث می‌شود که ربات‌های گوگل به راحتی به صفحات شما دسترسی پیدا کرده و آنها را ایندکس کنند.

72.به‌روزرسانی صفحات مختلف سایت

خیلی از وب مستران معتقدند که آپدیت کردن وبسایت  یک عامل تازگی حساب می‌شود؛ گوگل سایت‌های به‌روز را در اولویت رتبه بندی خود قرار می دهد.

73. تعداد صفحات موجود در سایت

تعداد صفحاتی که سایت دارد، می تواند نشانه ای از اعتبار ضعیف Authority است. حداقل این موضوع به گوگل کمک کرده تا سایت های بزرگ را از سایت های وابسته شناسایی کند.

74.ضرورت استفاده از سایت مپ

سایت مپ فایلی است که لیستی از مهم‌ترین محتواهای سایت شما را شامل می گردد تا خزنده های گوگل بتوانند به‌راحتی این محتواها ایندکس کنند. واضح است که وجود نقشه سایت باعث می‌شود که موتور جستجو راحت تر ایندکس کند و همین امر دیده شدن سایت در موتورهای جستجوگر را بهبود می‌بخشد.

75.درست کار کردن سایت

زمان خرابی بسیار یا تعمیر سایت(downtime) به خاطر نگهداری یا مشکلات سرور  برای زمان طولانی، نتیجه منفی روی رتبه بندی خواهد داشت. در برخی از موارد اگر اصلاح نشود باعث ایندکس نشدن محتوای سایت خواهد شد.

76.موقعیت سرور کجاست؟

موقعیت سرور بر روی رتبه‌بندی سایت شما در مناطق جغرافیایی مختلف تاثیر بسزایی دارد. پس برای جستجوهایی که با آی پی های ایران استفاده می شود (مخصوصاً جستجوهایی که وابسته به مناطق جغرافیایی هستند)، امتیاز بیشتری دارند.

77. استفاده از گواهی SSL

گوگل گواهی استفاده از SSL را تایید کرده است و آن را ایندکس می کند. استفاده https می تواند تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی داشته باشد.

78. شرایط استفاده از خدمات و صفحات خصوصی

استفاده از این دو صفحه باعث اعتماد گوگل به سایت شما می شود. این‌ها حتی ممکن است E-A-T ساخت شما را هم بهتر کنند. E-A-T  تخصص، اعتبار و اعتماد است که برای سنجش کیفیت برای صفحات مختلف سنجیده می شود.

79.از اطلاعات تکراری متا در صفحات مختلف استفاده نکنید

متای عنوان و متای توضیحات تکراری در صفحات مختلف، ممکن است بر روی رتبه بندی تاثیر منفی داشته باشد. سعی کنید از این کار پرهیز کنید.

80.جهت‌یابی بریدکرامب (Breadcrumb)

Breadcrumb، یک شیوه معماری کاربرپسند است که به کاربران و موتورهای جستجو کمک کرده تا بفهمند در کجای سایت قرار دارند.

گوگل اعلام کرده است که این فاکتور به طور مستقیم در رتبه بندی نقش دارند. خود گوگل هم بیان کرده که جستجوی گوگل از نشانه‌گذاری breadcrumb در طبقه بندی اطلاعات یک صفحه در نتایج جستجو استفاده می‌کند.

81. بهینه‌سازی برای موبایل

از آنجایی که بیشتر جستجوهای گوگل با موبایل انجام می شود، می‌خواهد مطمئن شود که سایت‌ها در موبایل درست نمایش داده شده شوند. بنابراین به سایت‌های واکنش‌گرا (ریسپانسیو) رتبه بهتری در موتورهای جستجو دارند و سایت‌هایی که در جستجوی موبایل، بهینه نیستند، را جریمه می‌کند.

82.استفاده از یوتیوب

بدون شک استفاده از ویدئوهای یوتیوب در نتایج گوگل تاثیر مستقیمی می تواند داشته باشد. یوتیوب یکی از رسانه های خود گوگل بوده که برای کاربرانی که به این رسانه اهمیت می دهند، امتیاز در نظر گرفته است.

83.میزان قابلیت استفاده از سایت برای کاربران

میزان کاربری از سایت برای گوگل بسیار حساس و مهم می باشد. سایتی که استفاده‌اش برای کاربر سخت است، می‌تواند باعث دفع کاربر شده و با کاهش زمان سپری شده در سایت، صفحات بازدید شده و بانس ریت تاثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد.

84.ابزارهای گوگل آنالیتیکس و  گوگل سرچ کنسول  در سئوسایت

این دو ابزار اطلاعات صفحات مختلف را به گوگل فهمانده و باعث می شود تا موضوع سایت شما را به خوبی درک کند. بعضی فکر می‌کنند که نصب این دو ابزار بر روی سایتتان، ایندکس شدن سایت شما را بهبود دهد. استفاده از این دو ابزار تاثیر مستقیمی می تواند بر روی رتبه بندی سایت شما داشته باشد. هر چند گوگل این را مستقیم تأیید نکرده ولی حداقل می‌توانید با این دو ابزار آمار سایتتان را رصد کنید.

85. استفاده از نظرات کاربران/شهرت وبسایتتان

شهرت سایت و برند شما در بین کاربران تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت دارد. شهرت سایت و برند شما از میزان سرچی که کاربران انجام می دهد، معلوم می شود. علاوه بر این دیدگاه‌ها و نظر کاربران تأثیر بسیار مهمی در الگوریتم‌های مرتبط با موتورهای جستجو دارند.

فاکتورهای مرتبط با بک لینک

86.عمر دامنه ای که لینک می دهد

بک‌لینک‌هایی که از دامنه‌های قدیمی داده می شود، دارای اعتبار بالایی بوده و از دامنه های جدید تر قدرتمندتر هستند.  

87. تعداد دامنه هایی که لینک می دهند

تعدد دامنه هایی که به شما لینک می دهند، بسیار می تواند در رتبه بندی نقش داشته باشد. الگوریتم های گوگل بسیار به این مورد حساس هستند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

88. لینک‌ گرفتن از آی‌پی آدرس‌های مختلف

لینک‌های گرفته شده  از آی پی آدرس‌های مختلف نشان‌دهنده این است که سایت‌های مختلفی در حال معرفی شما هستند. در رتبه بندی ها نقش مهمی دارند.

90.تعداد صفحات لینک‌دهنده

تعداد صفحاتی که به شما لینک‌داده‌اند، حتی اگر این صفحات روی یک دامنه یکسان قرار دارند، روی سئو سایت تاثیر خواهد داشت.

91.متن (Anchor text) لینک‌های گرفته شده

الگوریتم های بسیار هوشمندی در این زمینه طراحی شده اند. متن لینک‌ها در همان ابتدا می‌تواند موضوع صفحه لینک‌شده را مشخص کند و گوگل از آن آگاهی پیدا کند. اما هنوز هم می‌تواند به گوگل نشان دهد که این متن به چه صفحه‌ای و با چه موضوعی مربوط می شود.

92. تگ ALT برای لینک‌های تصویری

همانطور که می‌دانید تگ ALT تصاویر، مانند انکرتکست عمل کرده و از موارد مهم بهینه سازی تصاویر به شمار می رود. می‌توانید در تگ alt از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا کاربران از طریق تصاویر هم به سایت شما برسند و از همه مهم تر گوگل معنای آن را درک کند.

93. لینک‌های گرفته شده از دامنه‌هایedu و gov

این دامنه ها سطح بالا هستند، ولی ممکن است در رتبه بندی تاثیر زیادی نداشته باشند. مت کاتز اشاره می‌کند، که دامنه‌های سطح بالا (TLD) فاکتور رتبه‌بندی سایت نیستند و گوگل گفته است که بیشتر بک‌لینک‌ از این دامنه‌ها را در نظر نمی‌گیرد.

94. اعتبار صفحه لینک ‌دهنده

اعتبار صفحاتی که به شما لینک می‌دهند  از همان روزهای اول گوگل تا هم اکنون از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت محسوب می شود. لینک‌ها کمک می‌کنند که گوگل به راحتی سایت شما را تشخیص دهد و این باعث می شود تا به زودی آن صفحه ای که لینک گرفته، رتبه خوبی بگیرد. گوگل هنگام نشان دادن نتایج برای یک عبارت جستجوشده، از تکنیک مطابقت متن استفاده می‌کند تا صفحه‌هایی را به شما نشان دهد که مهم و مرتبط با کلمه سرچ شده می باشند. هنگامی که از صفحه ای لینک می گیرید، این لینک‌ها اعتبار را از صفحات لینک‌دهنده به صفحات گیرنده منتقل می‌کنند.

95.اعتبار دامنه ای که از آن لینک گرفته اید

اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک داده به طور مستقل بر ارزش لینک ها موثر است. از موارد بسیار مهم در سئو سایت محسوب می شود

96.از رقبایتان لینک بگیرید

اگر از رقبا یا سایت‌هایی لینک دریافت کنید که رتبه بالایی در همان حوزه خودتان داشته باشند، یا با شما در یک صفحه از نتایج قرار گرفته‌اند، برای رتبه‌بندی در یک کلمه خاص بارزش‌تر است.

97. لینک گرفتن از سایت‌های صنعت خود

اگر از سایت هایی که در حوزه کاری شما هستند لینک داشته باشید، از گوگل رای اعتماد می گیرید. بر اساس تحقیقات سایت موز که تا زمانی که سایت‌های مورد انتظار در حوزه کاریتان به شما لینک ندهند، گوگل به شما اعتماد کامل پیدا نمی‌کند.

98.بک لینک از همسایگی بد

لینک هایی که از همسایگی بد دارید، ممکن است به سایت شما آسیب بزند. منظور از همسایگی بد همان وبسایت‌هایی هستند که به منظور لینک‌سازی ساخته شده‌اند و تنها هدفشان لینک دادن به سایت های دیگر است. این کار اسپم بوده و گوگل خیلی سخت با این گونه سایت ها مبارزه می کند. این سایت ها به لینک فارم یا مزرعه لینک ها معروف هستند.

99. پست مهمان خوب است یا نه؟

اگر پست مهمان اگر به درستی انجام شود، بخش مهمی از کمپین سئو سفید  به حساب می آید. اما لینک‌های به دست آمده از پست‌های مهمان  ممکن است به اندازه لینک‌های متنی با ارزش نباشد. دقت کنید که پست‌های مهمان با تعداد بالا ممکن است تاثیر منفی بر سئو سایت داشته باشد.

100.استفاده از لینک‌‌های تبلیغاتی

بر اساس مقررات گوگل لینک های تبلیغاتی باید به صورت نو فالو باشند. اگر چه که احتمالاً گوگل می‌تواند لینک‌های فالو و نوفالو را در تبلیغات تشخیص دهد و آن‌ها را حذف کند

101.اعتبار صفحه اصلی دامنه

لینک گرفتن از صفحه اصلی دامنه، می‌تواند نقش بسزایی در ارزیابی سایت داشته باشد؛ مسلماً چنین لینکی ارزش بسیار سودمند خواهد بود.

102.لینک‌های نوفالو، طبیعی بودن لینک سازی

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در سئوخارجی استفاده از لینک های نوفالو می باشند. استفاده از لینک های نوفالو می تواند طبیعی بودن لینکسازی را نشان می دهد که همین جمله نشان دهنده این است که گوگل این کار را حداقل در برخی موارد خاص انجام می‌دهد.

103.تنوع در نوع لینک ها

وقتی که درصد زیادی از لینک‌های شما از یک منبع باشد، برای گوگل غیر طبیعی است و باعث می شود تا به مرور زمان به عنوان یک اسپم شناخته شوید. از طرف دیگر، لینک‌هایی که از منابع متنوع به دست می‌آیند، نشانه لینک‌های طبیعی یک وب‌سایت است.

104.لینک‌های حمایت‌شده یا تولیدشده توسط کاربر

کلماتی همچون Sponsored Link،Sponsered و Link Partners ممکن است تأثیر متفاوتی با یک لینک معمولی داشته باشند (لینک‌های حمایتی معمولاً ارزش کمتری دارند. معمولا لینک ها به روش های مختلفی توسط گوگل شناخته می شود.

105.لینک ها داخل محتوای صفحه

لینک‌هایی که در داخل محتوای سایت قرار می‌گیرند بسیار ارزشمند تر از لینک‌هایی هستند که در صفحات خالی یا جای دیگری از صفحه قرار می‌گیرند.

106. تعداد بیش از حد ریدایرکت 301 به صفحه

تعدا زیاد بک‌لینک‌هایی که از ریدایرکت 301 به دست می‌آیند، باعث ضعیف شدن پیج رنک خواهند شد و اثر نامطلوبی بر رته بندی دارند.

107.انکرتکست لینک‌های داخلی

انکرتکست لینک‌های داخلی یک سیگنال مثبت برای گوگل است. هرچند گفته می‌شود که لینک‌های داخلی وزن کمتری نسبت به انکرتکست لینک‌هایی دارند که از سایت‌های خارجی به شما داده می‌شوند. این معیار مهمی برای سئو داخلی محسوب می شود.

108.برای لینک ها عنوانی اختصاص داده شود

عنوان لینک (متنی که به هنگام نگه داری موس بر روی لینک ظاهر می‌شود) نیز به عنوان یک سیگنال ضعیفی برای رتبه‌بندی گوگل به کار می‌رود.

109.TLD کشوری که دامنه به آن ارجاع شده است

دریافت لینک از دامنه‌های سطح بالای یک کشوری مانند irممکن است به رتبه‌بندی بهتر سایت، کمک کند.

110.محل قرارگیری لینک در محتوا

لینک‌هایی که در شروع محتوا قرار می گیرند، نسبت به لینک‎هایی که در آخر محتوا هستند، ارزش بیشتری دارد.

111.موقعیت لینک در صفحه

محل لینک در صفحه بسیار ضروری است. به طور کلی، لینک‌هایی که در محتوای صفحه قرار می‌گیرند، قدرتمندتر از لینک‌هایی است که در فوتر یا سایدبار واقع شده اند.

112. مرتبط بودن دامنه لینک‌ شده، سیگنالی مثبت

اگر از سایت‌هایی بک‌لینگ بگیرید که حوزه مشابه ای دارند، ارزش و قدرت آن ها نسبت به سایتی که هیچ ارتباطی به شما ندارد، بیشتر می باشد.

113.میزان مرتبط بودن با صفحه مورد نظر

لینک‌های حاصل از صفحاتی که به محتوای صفحه شما نزدیک‌تر می باشد و موضوعات یکسانی دارند، توان بیشتری نسبت به لینک‌های به دست آمده از صفحات غیرمرتبط دارد.

114.استفاده از کلمات کلیدی در عنوان

اگر از صفحه ای که لینک می گیرد، کلمه کلیدی شما در عنوان آن صفحه نیز وجود داشته باشد، بسیار مورد تایید گوگل است. لینک از یک سایت حرفه‌ای به یک سایت حرفه‌ای دیگر.

115. سرعت لینک های مثبت

سایتی که سرعت دریافت لینک مثبت دارد، معمولاً نتایج بهتری در موتورهای جستجو دریافت می‌گیرد. سرعت دریافت لینک وقتی مثبت است که در یک بازه زمانی خاص مثلاً ماهانه، تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر شده باشد.

116.سرعت لینک های منفی

سرعت دریافت لینک منفی می‌تواند تاثیر منفی در رتبه بندی سایت داشته باشد، زیرا نشان‌دهنده کاهش محبوبیت است.

117. از صفحات HUBلینک بگیرید

گرفتن لینک از منابع دسته اول (HUB) شناخته می‌شوند یک فاکتور مهم در سئو سایت است.

118. از سایت های معتبر لینک بگیرید

بک‌لینک از سایت‌های معتبر نسبت به سایت‌هایی کوچک و ناشناخته، اعتبار بیشتری به شما منتقل می‌کند.

119. از ویکیپدیا لینک بگیرید

 این نوع لینک‌ها nofollow هستند، اما بیشتر افراد معتقدند به دست آوردن لینک از ویکیپدیا می‌تواند اعتبار سایتتان در موتورهای جستجو را افزایش دهد.

120 کلمات اطراف لینک بسیار حساس است

کلماتی که در اطراف بک‌لینک‌ها ظاهر می شوند، به گوگل کمک می‌کنند موضوع صفحه و محتوای سایت را بهتر درک کنند.

121. سن بک‌لینک های گرفته شده

بر اساس تحقیقات موز، لینک‌های قدیمی‌تر از سایت های قدیمی که اعتبار دامنه بالایی نیز دارند، قدرت رتبه‌بندی بیشتری نسبت به بک لینک‌های جدید دارند.

122.بک‌لینک از سایت‌های واقعی نه از سایت های ساختگی

به خاطر وجود شبکه‌های وبلاگ‌نویسی متعدد، گوگل برای لینک‌هایی ارزش بیشتری قائل است که از سایت‌های واقعی به دست بیاند. موتورهای جستجو معمولاً از نام تجاری و میزان تعامل کاربران تشخیص می‌دهند که یک سایت واقعی است یا نه. این سیگنال مثبتی از سوی گوگل برای سایت شما محسوب می شود

123.پروفایل و مشخصات لینک‌ها

سایتی که لینک‌های طبیعی دارد، رتبه‌ بالاتری خواهد گرفت و به روزرسانی‌ها گوگل مشکلی برای رتبه آن ها ایجاد نخواهند کرد.

124.لینک‌های متقابل، نابود کننده

گوگل تبادل لینک‌ بیش از حد از را به هیچ‌وجه دوست ندارد و همیشه توصیه کرده تا وب‌سایت‌ها از ساخت چنین لینک‌هایی جلوگیری کنند.

125.لینک‌های تولیدشده توسط کاربران موتورهای جستجو

گوگل می‌تواند لینک‌های UCG را از لینک‌های واقعی صاحب سایت تشخیص دهد و الگوریتم هایی در این باره طراحی شده اند.

126.لینک از ریدایرکت 301

لینک‌هایی که از تغییر مسیر 301 می آیند، ممکن است کمی از اعتبارشان کاسته شود. بنابراین نسبت به لینک‌های مستقیم ارزش کمتری دارند.

127.استفاده از سایت Schema.org

صفحاتی که از میکروفرمت‌ها پشتیبانی می‌کنند (سیستم های امتیازدهی) ممکن است رتبه بهتری داشته باشند. این امر منجر به افزایش مستقیم رتبه یا نرخ کلیک بیشتر می‌گردد.

128.رتبه اعتماد سایتی که لینک می دهد

اعتماد و اعتبار سایتی که به شما لینک می‌دهد، معمولا باعث می شود تا اعتبار آن صفحه به صفحه شما نیز منتقل شود.

129.تعداد لینک‌های خروجی یک صفحه خوب است یا نه؟

اگر از صفحه‌ای لینک بگیرید که در آن لینک های خروجی زیادی وجود داشته باشد، تأثیر کمتری در رتبه سایت شما خواهد گذاشت

130.لینک سازی در انجمن ها

به خاطر اینکه در انجمن‌ها لینک‌های اسپم زیاد وجود دارد، معمولاً گوگل ارزش زیادی برای این لینک ها در نظر نمی گیرد.

131. تعداد کلمات محتوای صفحه ای که لینک می دهد

لینک گرفتن از یک پُست 1000 کلمه‌ای با عناصر چند رسانه ای مختلف بسیار با ارزش‌تر از لینکی است که از یک پُست25 کلمه‌ای گرفته شده است.

132.کیفیت محتوای صفحه ای که لینک می دهد

لینک‌های حاصل از محتوای ضعیف ارزش زیادی ندارد و تاثیر بسیار کمی در لینک سازی دارد. لینک‌های حاصل از محتوای با کیفیت که حاوی عناصر چند رسانه‌ای هم است تأثیر بیشتری بر روی سئو سایت دارد.

133. استفاده از لینک‌های صفحات ویژه (Sitewide)

مت کاتز تایید کرده است که لینک‌های حاصل از صفحات یک سایت، فشرده شده محسوب می شوند و یک لینک به حساب می آیند.

فاکتورهای تعامل با کاربر

134. الگوریتم رنک برین (RankBrain)

رنک برین یکی از الگوریتم‌های هوشمند گوگل است، گوگل این الگوریتم را برای تعامل کاربران با صفحات مختلف در نظر گرفته است، نتایجی که بیشترین کلیک و تعامل را داشته باشند که در سئوسایت بسیار موثرند.

135. نرخ کلیک برای یک کلمه کلیدی هدف

صفحاتی که CTR نرخ کلیک زیادی دارند، برای آن کلمه کلیدی خاص رتبه بالاتری در موتورهای جستجو خواهند داشت.

136. نرخ کلیک طبیعی برای کلیه کلمات هدف

نرخ کلیک طبیعی سایت برای کلیه کلمات کلیدی که در آن رتبه‌بندی می‌شود، می‌توانند بر اساس تعامل کاربر افزایش پیدا کند. نرخ کلیک طبیعی بر رتبه بندی سایت تاثیر بسزایی دارند.

137.نرخ پرش کاربران

وب مستران در مورد نرخ پرش (Bounce Rate) و تأثیراتش با هم توافق ندارند. از این فاکتور برای سنجش کیفیت استفاده می کنند. صفحاتی که کاربران آن را به سرعت ترک می‌کنند، از نظر گوگل مشکلی دارند و تاثیر بدی در رتبه بندی دارند.

138.ترافیک مستقیم شاخصی کیفی

این موضوع تأیید شده است که گوگل از داده‌های کاربری کروم استفاده می‌کند تا مطمئن شود که یک صفحه در یک بازه زمانی معین چه تعداد ترافیک دارد. سایت‌هایی که ترافیک مستقیم بیشتری دارند، احتمالاً کیفیت بالاتری خواهند داشت و این از چشم گوگل مخفی نخواهد ماند.

139.ترافیک بازگشتی منظور همان بازدید های مجدد

گوگل بررسی می‌کند آیا بازدیدکنندگان دوباره به سایت سر زده‌اند یا خیر. سایت‌هایی که بازدیدکنندگان بازگشتی داشته باشند به احتمال زیاد رتبه‌ بهتری در گوگل خواهند داشت.

140. سایت‌های مسدود شده

گوگل استفاده از این ویژگی را در کروم متوقف کرده است. گوگل پاندا این فاکتور را به عنوان یک شیگنال کیفی معرفی کرده است.

139.پرش پوگو استیکینگ

پوگو استیکینگ نوعی از پرش است. وقتی کاربر وارد سایت شما می‌شود و چیزی که می‌خواهد را پیدا نمی‌کند، سایت شما را می‌بندد و نتایج بعدی در گوگل را باز می‌کند تا به جواب برسد؛ در این حالت پوگواستیکینگ اتفاق افتاده است. این امتیازی منفی از سوی گوگل خواهد بود.

142.بوک مارک‌های استفاده شده در کروم

همه ما به خوبی می‌دانیم که گوگل داده‌های کاربری مرورگر کروم را جمع آوری می‌کند. وقتی کاربران سایت‌هایی را بوکمارک و ذخیره می‌کنند، گوگل می‌فهمد که این سایت‌‌ها برای کاربر بسیار کاربردی و مهم هستند. این سایت ها در رتبه بندی تاثیر زیادی دارند.

143.تعداد کامنت‌های یک صفحه

صفحاتی که نظرات زیادی دارند، نشان دهنده آن است که کاربران تعامل زیادی با آن‌ها دارند. اصلاً باری شوارتز از زبان خود گوگل که کامنت‌ها می‌توانند به رتبه بهتر یک صفحه در نتایج کمک کنند

144.زمان توقف کاربر

گوگل توجه ویژه‌ای به زمان توقف کاربر در سایت دارد. مدت زمانی که کاربر بعد از جستجوی خود در گوگل و ورود به صفحه، در سایت شما سپری می کند را زمان توقف کاربر می‌نامند. در واقع گوگل مدت زمان ماندن کاربر در صفحه را در نظر می‌گیرد و هرچه این زمان بیشتر باشد، مورد تایید گوگل است.

فاکتورهای مربوط به الگوریتم های گوگل

145.تازگی عبارت‌هایی که جستجو می شوند

گوگل برای برخی از عبارت ها محتوای به روز می خواهد. برای مثال برای عبارتی چون تغییرات آب و هوایی باید محتواهای به روز تولید کرد.

146. تنوع Queryچیست؟

وقتی کاربر کلمات نامفهوم و مبهمی در گوگل جستجو می‌کند، گوگل ممکن است نتایج متنوعی را در لیست خود نشان دهد تا کاربر بتواند منظور خودش را ازبین آن‌ها پیدا کند.

147.تاریخچه مرورگر

سایت‌هایی که مرتبا توسط کاربران نمایش داده می شوند، در جستجوها معمولا دارای رتبه های بالاتری هستند.

148.تاریخچه جستجوی کاربران چطور؟

زنجیره جستجو، نتایج حاصل از جستجو را برای سرچ‌های بعدی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال اگر قبلاً در جستجوهایتان به دنبال «بررسی» بوده‌اید و حالا کلمه «تستر» را جستجو می کنید، در نتایج، بررسی تسترها و نظرات در رتبه‌ها بالاتری قرار می‌گیرند.

149.استفاده از اسنیپت‌های ویژه

گوگل، محتوای اسنیپت‌های خاصی که در اولین نتایج نشان داده می‌شود، را براساس طول محتوا، قدرت و اعتبار صفحه، قالب‌بندی می کند.

150.هدفگیری جغرافیایی

گوگل، سایت‌هایی که آی‌پی سرور محلی و نام دامنه خاص یک کشور را دارند، معمولا در هنگام رتبه بندی در صدر لیست نتایج عبارات جستجو شده توسط کاربران آن محل یا کشور نشان می دهد.

151.جستجوی امن برای کاربران

اگر کاربر جستجوی ایمن را در سایت فعال کرده باشد، نتایجی با محتوای نامناسب یا محتوای بزرگسالان (18+) برایش نشان داده نخواهد شد. این گونه صفحات از لیست نتایج آن کاربر حذف می شوند.

152.حلقه‌های گوگل پلاس (Google+ Circles)

گوگل نویسندگان و سایت‌هایی که به Google+ Circles حضور داشته باشند را در رتبه‌های بالاتری قرار می‌دهد.

153.شکایات DMCAچیست؟

سایت‌هایی که از آن‌ها در DMCA شکایت شده است، رتبه کمتری می‌گیرند و اصلا مورد تایید گوگل نیست.

154..کلمات کلیدی YMYL

گوگل برای صفحات YMYL استاندارد‌های کیفی بالاتری داشته است و سخت گیرانه تر عمل می کند، در نتیجه هنگام جستجوی کلیدواژه‌های YMYL کمی در رتبه‌بندی سخت‌گیرتر است.

YMYL: به صفحاتی گفته می‌شود که با جان و مال مردم سرکار دارند؛ مثل محتواهای پزشکی، تجاری و…

155.دامنه های متنوع برای صفحات

به روزرسانی‌های گوگل باعث شده است که در هر صفحه از نتایج، دامنه‌های متنوعی را نشان دهد و این باعث شده است تا جایی که امکان دارد چند نتیجه از یک دامنه در یک صفحه قرار نگیرد.

156.جستجوهای معامله‌ای چیست

گوگل برای جستجوهای مربوط به خرید، نتایج را به‌صورت متفاوت و با جزئیات بیشتری نشان می‌دهد. چندسالی است گوگل برای نتایجی که مربوط به خرید محصول هستند، الگوریتم های هوشمندانه ای را طراحی کرده است.

157.جستجوهای محلی

گوگل معمولاً در جستجوهای محلی، سایت‌هایی که در موقعیت جغرافیایی کاربر هستند را درنتایج اولیه نشان می‌دهد.

158.باکس داستان‌های برتر

در هنگام جستجوی یک کلمه کلیدی، اگر داستان برتر و یا ترند محبوبی در رابطه با آن کلمه وجود داشته باشد گوگل برای آن ارزش قائل شده و به صورت باکس با عنوان Top Stories نمایش می‌دهد.

159.برتری دادن به برندهای بزرگ

بعد از به روزرسانی Vince، نام تجاری برای الگوریتم های گوگل مهم شد و برندهای بزرگ را در نتایج بالا قرار داد. این مورد به برندسازی در گوگل کمک زیادی کرده است.

160.نتایج خرید

در برخی از موارد گوگل همان لینک خرید یا محصولی که شامل تصویر، قیمت و اطلاعات کالا است را در نتایج طبیعی خود قرار می دهد.

161. نتایج تصاویر

گاهی اوقات تصاویر در جستجوی یک کلمه بالاتر از نتایج معمولی نشان داده می گردند.

162.نتایج تخم مرغ عید

گاهی گوگل در نتایج خودش یکسری سوپرایزها و بازی‌ها را در نتایج اول گوگل برای کاربران قرار می‌دهد!

163.نتایج سایت واحد برای برندهای مختلف

وقتی کلمات کلیدی نام تجاری یا دامنه را در موتور جستجو سرچ می کنید ممکن است چند نتیجه از یک سایت در رتبه‌بندی گوگل وجود داشته باشد.

سیگنال های مرتبط با نام برند

164.انکرتکست نام برند اگرچه ساده ولی سیگنالی قوی

انکر تکست نام برند به معنای آن است که متنی که قرار است لینک شود، نام برند شما باشد. یک سیگنال برند ساده، اما قوی است.

165.جستجوهای نام برند ساده ولی حساس از نظر گوگل

این گزینه بسیار ساده است ولی گوگل روی آن حساس می باشد. افراد به دنبال برند و نام تجاری مشاغل مختلف هستند. اگر مردم در گوگل به دنبال سایت شما باشد و نام برند شما را جستجو کنند، این نشان می‌دهد که سایت شما یک برند واقعی است که در سئو سایت بسیار مهم است

166.جستجوهایی چون کلمه کلیدی+نام برند

اگر کاربر یک کلمه کلیدی را به همراه نام برند شما سرچ می‌کند (برای مثال گوگل ادز نوین) گوگل به شما رتبه بهتری در آن کلمه می‌دهد، نسبت به وقتی که کلمه کلیدی تنها جستجو می‌شود.

167.سایت‌هایی که شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک دارند

داشتن صفحه فیسبوک با تعداد زیادی لایک و کامنت در سئو سایت موثر خواهد بود

168. سایت‌هایی که صفحه توییتر با تعداد فالوور بالا دارند

پروفایل توییتر به همراه فالوورهای بسیار، نشان‌دهنده یک برند محبوب است.

169. صفحه رسمی شرکت در لینکدین

بیشتر کسب وکارها برای شرکت خود در سایت لینکداین صفحه‌ای مستقل دارند، صفحه لینکدین و تعاملاتتان در سئو تأثیر دارد.

170. نویسندگان شناخته شده توسط گوگل

در فوریه سال 2013 اریک اشمیت مدیر عامل گوگل گفت :

محتواهای مربوط که با پروفایل‎های آنلاین مورد تایید که مربوط به نویسندگان شناخته شده گوگل هستند، مهم‌‌تر از محتواهای عادی است؛ چون کاربران بر روی نتایج تأیید شده بیشتر کلیک می‎کنند و بر روی رتبه بندی تاثیر زیادی دارند.

171.واقعی بودن صفحات اجتماعی

یک اکانت در شبکه های اجتماعی با 10000 فالوور و دو پست که هیچ تعاملی ندارد، تفاوت زیادی با اکانتی دارد که حاوی 10000 فالوور و تعاملات بسیار است. در واقع گوگل می‌تواند تشخیص دهد که کدام اکانت فیک و کدام واقعی است.

172.نمایش برند یا نام تجاری در باکس داستان‌های برتر

برندهای بسیار بزرگ معمولاً اسمشان در قسمت Top Story گوگل وجود دارد؛ در حقیقت برخی از برندها حتی فید خبری خود را در اولین صفحات گوگل دارند.

173.منشن بدون لینک نام تجاری

گاهی اسم یک برند در سایت‌های مختلف گفته می‌شود بدون اینکه به آن سایت لینکی داده شود. این یک سیگنال اعتبار از سوی گوگل می باشد.

174.مکان کسب وکارها

کسب وکارهای واقعی برای خود محل کار دارند. این امکان وجود دارد که گوگل از اطلاعات مکانی برای معتبر بودن اعتبار آن استفاده کند.

فاکتورهای اسپم مربوط به سئو داخلی

175.جریمه گوگل پاندا

سایت‌هایی که محتوایی که کیفیت بالایی ندارند، در نتایج جستجو کمتر دیده خواهند شد.

176.لینک دهی به سایت های بی کیفیت

لینک دادن به سایت‌های بی کیفیت نشانه این است که سایت شما هم کیفیت پایینی دارد و از نظر گوگل سایت های اسپم شناخته شدند. این کار به دیده شدن سایت در موتورهای جستجو لطمه میزند.

177.ریدایرکت‌ها

تغییر مسیرهای نادرست نباید اتفاق بیفتد. این باعث می شود تا از سوی گوگل جریمه شوید، گاهی سایت را از حالت ایندکس خارج می‌کند.

178.پاپ آپ یا همان تبلیغات مزاحم

اسناد و راهنمای رسمی رتبه‌بندی گوگل می‌گوید که پاپ آپ‌ها و تبلیغات مزاحم نشان‌دهنده یک سایت بی کیفیت و اسپم است.

177.پاپ آپ های تمام صفحه

 ممکن است گوگل سایت‌هایی که پاپ آپ‌‌های تمام صفحه دارند، جریمه می کند، چون باعث می‌شود کاربر محتوای صفحه را نبیند

180. بهینه‌سازی بیش از حد

سایت‌هایی که بیش ازحد بهینه‌سازی می شوند، توسط گوگل جریمه می گردند. بهینه سازی بیش از حد شامل مواردی مثل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، عنوان‌های زیاد و معماری نامناسب است.

181.محتوای نامفهوم اثری منفی بر کاربر

گوگل یک محتوای مفید را از یک محتوای نامفهوم و بد تشخیص می دهد؛ بنابراین محتواهایی نامفهوم یا آن‌هایی که به‌صورت خودکار تولید شده‌اند را ایندکس نمی‌کند.

182.صفحات دروازه چیست؟

 سایتی که به گوگل نشان داده می‌شود با سایتی که کاربر می‌بیند یکسان باشد، مورد تایید گوگل است و دوست دارد این گونه باشد؛ اگر سایت شما افراد را بعد از وارد شدن به صفحه دیگری بفرستد، این یک صفحه دروازه است که در گوگل ثبت شده و گوگل اینگونه سایت‌ها را نمی‌پسندد.

183.تبلیغات بالای خط تا (Fold)

الگوریتم صفحه‌بندی گوگل، سایت‌هایی که به‌جای محتوای مفید، تبلیغات بسیار زیادی در ابتدای صفحه دارند را جریمه کرده و باعث افت در سئو سایت می شود. در طراحی سایت و سئو تخصصی سئوشید تمامی فاکتورهایی که رد بالا اشاره شد، مد نظر قرار می دهیم.

184.مخفی کردن لینک‌های وابسته

بسیاری از سایت‌ها در فکر این هستند که لینک‌های وابسته‌شان (Affiliate) را پنهان کنند؛ گوگل از این کار زیاد خوشش نمی‌آید و ممکن است به فکر پنالتی کردن آن‌ها باشد.

185. FRED یا آپدیت جدید گوگل

فرد ( Fred ) نام مستعار یکی از آپدیت‌های گوگل در سال 2017 است؛ این آپدیت سایت‌هایی را که از روش های کلاه سیاه استفاده می کنند، را شناسایی کرده و سخت با این گونه سایت ها مبارزه کند.

186. سایت‌های وابسته در رتبه بندی چگونه اند؟

همانطور که می‌دانید گوگل اصلاً از سایت‌های وابسته خوشش نمیاد. کارشناسان می‌گویند سایت‌هایی که از طریق Affiliate کسب درآمد می‌کنند، بیشتر زیر ذره‌بین گوگل هستند و ممکن است جریمه شوند.

187.تولید محتوای خودکار

گوگل با این مورد بسیار مبارزه می کند، چون گوگل به‌شدت از محتواهایی که به صورت خودکار تولید می‌شوند متنفر است. اگر آن‌ها شک کنند که محتوای سایت شما توسط رایانه تولید شده است، ممکن است به سراغ جریمه کردن و در آوردن سایت شما از حالت ایندکس بروند.

188.توجه بیش از حد به پیج رنک

توجه بیش از حد به پیج رنک با nofollow کردن تمامی لینک‌های خروجی یا بیشتر لینک‌های داخلی، ممکن است نشان دهنده بازی کردن با گوگل باشد که بسیار کار اسپمی به شمار می رود.

189.آی پی آدرس اسپم شود، سیگنالی منفی است؟!

اگر آی پی آدرس سرور شما اسپم گردد ممکن است تمامی سایت‌های موجود بر روی آن سرور را تحت تأثیر قرار دهد و سیگنالی منفی برای آن سایت ها به دنبال خواهد داشت.

190.اسپم شدن تگ متا یا توضیحات

به تگ متا نباید بیش از کلمه کلیدی اضافه کرد، همچنین این تگ نباید طول بسیار داشته باشد، استفاده بیش از حد از کلمات در متا باعث می شود تا گوگل بفهمد شما به روش غیر طبیعی دنبال رتبه گرفتن هستید، بنابراین تگ متای شما اسپم خواهد شد. در این مورد گوگل می تواند سایت شما را جریمه کند.

فاکتورهای خارجی مربوط به سئو خارجی

191.هک شدن سایت

اگر سایت شما هک شده باشد، افت شدیدی در رتبه بندی پیدا می کند. معمولا گوگل اینگونه سایت ها را از حالت ایندکس خارج می کند.

192.هجوم ناگهانی لینک ها

هجوم لینک‌ها در صفحات نشان‌دهنده، لینک‌های ساختگی است و باعث تاثیر منفی در رتبه بندی خواهد شد.

193.جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن

سایت‌هایی که قبلاً توسط الگوریتم پنگوئن جریمه می شوند، کمتر در نتایج موتورهای جستجو دیده خواهند شد. گوگل معمولا بعد از مدتی اینگونه سایت ها را از لیست نتایج خود حذف می کند. پنگوئن یکی از الگوریتم‌های گوگل می باشد و برای مبارزه با سایت‌هایی به وجود آمده است که با لینک‌سازی بسیار زیاد به صدر نتایج گوگل دست پیدا می کنند. معمولا اینگونه سایت ها از روش های کلاه سیاه به طور یکدفعه در صدر نتایج قرار می گیرند، ولی بعد از بازه زمانی کوتاهی افت شدیدی پیدا خواهند کرد.

194.درصد زیادی از لینک هایی ضعیف

برخی از سایت ها از لینک‌های بسیار که همانطور گفتیم از روش های کلاه سیاه امکان پذیرند، استفاده می‌کنند، ممکن است نشان دهنده بازی با سیستم رتبه‌بندی گوگل برای گرفتن رتبه باشد.

195.بک‌لینک از سایت‌های بی‌ربط

سایت‌هایی که تعداد زیادی  لینک غیر طبیعی از سایت‌های غیر مرتبط می‌گیرند، برای پنگوئن حساسیت برانگیز بوده و آن ها را جریمه سختی خواهد کرد.

196.هشدار لینک‌های غیر طبیعی در وبمستر را جدی بگیرید

گوگل می‌تواند لینک‌های غیر طبیعی را به‌راحتی تشخیص دهد. او بعد از کشف این مدل لینک‌ها هزاران پیام در وبمستر برای صاحبان سایت‌ها ارسال می‌کند. این باعث افت زیادی در رتبه بندی خواهد شد.

197.بک‌لینک از دایرکتوری‌هایی با کیفیت پایین

طبق گزارشات سایت موز، بک‌لینکی که از سایت‌های بی کیفیت گرفته شود، باعث کاهش رتبه سایت می‌شود.

198.ویجت لینک‎های خودکار4

 در هنگام ویجت کردن لینک هایی به صورت خودکار تولید می‌شوند، اصلا مورد تایید گوگل نیست.

199.بک لینک‌هایی از آی پی آدرس کلاس C یکسان

به دست آوردن تعداد زیادی از لینک‌های غیر طبیعی در آی پی آدرس های یکسان، ممکن است نشانه‌ای از لینک‌بیلدینگ شبکه‌ای و مصنوعی باشد.

200.انکر تکست سَمی چگونه است؟

داشتن انکر تکستی که با سایت شما هیچ ارتباطی ندارد، ولی کاربر را به سمت سایت شما هدایت می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از اسپم یا سایت هک شده باشد. در هر دو مورد، امکان آسیب به رتبه سایت وجود دارد و مورد تایید گوگل نیست.

201.بک لینک از مقالات و نشریها

از مقالات و نشریه ها برای لینکسازی غیر طبیعی استفاده می کنند، گوگل روی این دو گروه حساس می باشد.

202.جریمه‌های دستی گوگل و دیگر موتورهای جستجو

این جریمه‌ها در وبمستر انواع مختلفی دارند که بیشتر آن‌ها جریمه برای لینک‌سازی‌هایی با روش کلاه سیاه می باشد. گوگل معمولا برای روش های کلاه سفید و کلاه خاکستری این جریمه ها را در نظر نمی گیرد.

203.خرید و فروش لینک، خط قرمز گوگل

خرید و فروش لینک نیز از خط قرمزهای قوانین گوگل است و می تواند آسیب شدیدی به سایت شما بزند.

204.گوگل Sandbox

سایت‌های جدید که به طور ناگهانی کلی لینک دریافت می‌کنند، معمولاً توسط گوگل به Sandbox منتقل می‌شوند. الگوریتم های گوگل دوست ندارند سایتی که تازه تاسیس شده باشد، حجم زیادی لینک به طور ناگهانی داشته باشد.

205. google dance

الگوریتم رقص گوگل به طور موقت باعث تغییر در رتبه‌بندی‌ها می‌شود. این عمل در ابتدای سئوسایت کاملا طبیعی می باشد. فرض کنید رقابت در نتایج سایت‌ها به گونه‌ای است که چند سایت در کلمات کلیدی یکسان، رتبه یکسانی می‌گیرند. گوگل چگونه باید آن‌ها را رتبه‌بندی کند؟

206. ابزار رد (Disavow Tool)

با استفاده از این ابزار  می‌توانید لینک های بی کیفیتی که از سایت های دیگر گرفته اید را حذف کنید تا از جریمه دستی گوگل در امان باشید.

207.درخواست تجدید نظر

اگر توسط گوگل جریمه شدید، می‌توانید درخواست تجدید نظر بدهید، اگر نظر شما برای گوگل منطقی باشد، جریمه شما از بین خواهد رفت.

208. طرح لینک موقت

گوگل لینک‌های ساخته شده توسط افراد را به سرعت شناسایی می‌کند. با دیدن این 200 فاکتور متوجه می‌شویم که لینک‌ها و کلمات کلیدی برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره و آنالیز رایگان

 

02128421818

 

09037881028

 

ارتباط در واتس اپ سئوشید مشاوره رایگان در واتس اپ

 

فرم درخواست مشاورهفرم درخواست مشاوره

مشاوره رایگان